onsdag 23 februari 2011

Plura är överallt

Satt och läste senaste numret av Café på en lunchrestaurang häromdagen. De hade intervjuat Plura. Det är intressant att konstatera att hans karriär aldrig har gått bättre sedan han åkte dit med fem gram kokain för något år sedan. Han skriver memoarer, ger ut kokböcker, har ett eget matlagningsprogram, medverkar i "Så mycket bättre", dyker upp "Solsidan" och ger ut en ny samling med Eldkvarn. Kort sagt mannen är överallt. Sverige är som Iran när det gäller droger tycker han. Han kanske har rätt men han borde nog fundera på sin fysiska hälsa. Han har en riktig isterbuk. Han gillar livets goda lite för mycket. Äter, dricker och röker på tok för mycket. Fast till Café säger han att han inte dricker så mycket längre. "En flaska vin sedan somnar jag." Han konstaterar att han på något sätt lyckats komma undan det förakt många visar Lundell, trots att de egentligen är rätt lika. Det är konstigt men Plura är nog lättare att ha att göra med. Han är mer opretentiös. Ställer upp på att vara med i underhållningsteve om de betalar tillräckligt mycket. Lundell vill inte vara med och leka. Jag tror aldrig vi kommer se honom i "Stjärnorna på slottet" trots att de försöker få med honom varje år.
En lustig detalj i sammanhanget var att när jag satt där på lunchrestaurangen fick de plötsligt besök av en representant från Miljöförvaltningen. En kvinna tog på sig en vit rock och mössa och bad att få träffa ägaren. Sedan började en utfrågning och inspektion som pågick under resten av mitt besök. Jag satt precis vid kassan och hörde det mesta. "Hur förvarar ni era kylvaror?" Hur gör ni med köttet? Var delar ni kycklingen?" Jag kunde inte låta bli att fundera om hennes besök var på förekommen anledning. Undrar just vad hon hade sagt om personalen likt Plura hade lagat maten i bar överkropp?


Jag köpte förresten samlingen "Stans bästa band" för några veckor sedan. Titeln är lite missvisande. De första 40 åren 1971-2011 stämmer inte riktigt. Visst har Eldkvarn funnits i 40 år men på skivan finns bara låtar från 1979 till 2008. Det mesta är förresten från 1980-talet och 2000-talet och det är väl knappast av någon tillfällighet. Plura tycker själv att bandet var som sämst under 1990-talet.



Besökte bokrean idag. Försäljningen är inte som förr säger de som vet. Jag tyckte det var gott om folk men det är klart vem kan konkurera med Adlibris och Bokus? Fri frakt och toklåga priser. För egen del köper jag nästan bara pocketböcker nuförtiden. Vi har inte plats för annat. Men en och annan barnbok blir det förstås.

2 kommentarer:

  1. Gillar Plura, men har haft lite irritation gentemot honom sedan han greps med droger. Just det här att han liksom ljög om det o sedan förringande det och helt klart vägrade ta något ansvar för att han faktiskt hade kokain på sig. Han verka liksom ha inställningen att lite kola är helt ok. Det tycker inte jag. Han betedde sig som en liten snorunge, gamla karln.

    SvaraRadera
  2. Totta Näslund försökte också leva som Cornelis. Och det slutade på kyrkogården.

    SvaraRadera