onsdag 27 maj 2009

Sånger om huvudvärk

Imorse vaknade jag och hade huvudvärk igen. Det har jag haft i snart två veckor nu. Beror på en efterhängsen halsfluss som inte riktigt vill ge med sig. Med anledning av detta funderade jag lite över bästa huvudvärkssången och kom ganska omgående fram till att det måste vara Frank Blacks "Headache" (lyssna nedan). Men en sökning på nätet visade ganska snart att det finns betydligt fler låtar på detta tema. Den svenska hiphoparen Promoe har också gjort en låt med samma namn. Det är ju inte riktigt min kopp av te, men min bror klagar på att det är för mycket gubbrock här, så jag får väl länka till den med. Även mina gamla favoriter Weezer har gjort en låt på temat. Enligt cdon.se finns det 176 låtar och 13 skivor med ordet "Headache" i titeln, men inte en enda låt eller skiva med det svenska ordet huvudvärk. Tycker åtminstone Ulf Lundell borde skrivit någon på 1980-talet men så var alltså inte fallet.
Låtar som kan ge huvudvärk dräller det också av. När jag skriver in "headache" och "song" på youtube får jag genast upp Alexander Rybaks "Fairytale". Undrar just vad det beror på? Nej, ärligt talat det finns värre saker att lyssna på. Om ni har sett filmen Gitarrmongot så kommer ni kanske ihåg den lilla killen som gav filmen dess namn? Hans gitarrspel och sånginsatser kunde ge en huvudvärk. Han brukade spela utanför Systembolaget vid mitt jobb. Det var allt annat än bra. Undrar just var han tagit vägen? Har inte sett honom på länge.
På Guantánamobasen lär den amerikanska militären plågat fångarna genom att spela Metallica och annan hårdrock på hög volym. Allt för att göra fångarnas liv till helvete och inte låta dem sova. Läste en intervju med Metallicas Lars Ulrich där han kommenterade saken såhär (egen övers); "som pacifist är det svårt för mig att associera Metallicas musik till något som har med krig att göra". Vidare menade han att han lätt kan nämna 20 dödsmetallband från Norge (!) som låter betydligt råare och brutalare än Metallica. Ja, han är en rolig prick den där Lars.
http://www.youtube.com/watch?v=TpGD1ZATcuA
http://www.youtube.com/watch?v=i7UmiSl7Rb4

4 kommentarer:

  1. Fin gest men Promoe är allt en bra överskattad typ. Kör på med ditt så kan jag buttert slänga in en vink här och var. Hoppas huvudvärken går över.

    SvaraRadera
  2. Sinuit. Låter som om bihålorna också bör få sig en omgång. Huvudvärk beror ofta på obalans i skallen. Enligt de gamla grekerna.

    SvaraRadera
  3. Har också haft huvudvärk ett bra tag, men inget influensaliknande... kanske dags att göra nytt syntest och se om det behövs nya glas? Anyhow - Frank Black's headache är bra! Såg den framföras i Stockholm 1994, Soundgarden skulle toppat kvällen men vi fick dras med Henry Rollins och Clawfinger som huvudakt... ja alla dessa hårdrocksminnen!

    SvaraRadera
  4. Idag är faktiskt huvudvärken bättre även om den finns där som en kär gammal vän. Ja, det hänger säkerligen samman med bihålorna. Blev nämligen bättre när jag tog Nezeril. Nej, Clawfinger och Henry Rollins är ju inte riktigt samma sak som Soundgarden. Ett av 1990-talets bästa band om du frågar mig. Jag har också sett Clawfinger omkring 1994 på Kåren i Göteborg. Teddybears var förband.

    SvaraRadera