måndag 18 maj 2009

Iggy Pop släpper jazzskiva (!)

Jag kommer ihåg att jag gav min brors spanska kompis Andrés ett blandband för många år sedan. På bandet var bland andra Iggy Pops låtar The Passenger och Lust for Life. Andrés blev helt till sig över dem och spelade dem om och om igen. Det kändes bra att göra någon så glad (även om jag hade lite svårt att se hur han kunde missat att höra dem förut). Hur som helst. Jag betvivlar att någon kommer bli lika exalterad över Iggys kommande jazzskiva. Iggy är ingen jazzkille, men samtidigt tycker jag nya singeln King of the dogs är rätt skön. Klicka på länken nedan (videon finns i tre versioner).
Orsaken till att Iggy nu väljer att göra en jazzskiva är för att han säger sig ha hamnat i en musikalisk återvändsgränd och är utledd på sin grottrock. Hans sista riktigt bra skiva var American Ceasar och eftersom den kom 1993 så kanske det var ett bra beslut.
Nya skivan är inspirerad av den franska romanen Refug av Michel Houellebecqs. En bok som sägs handla om sex, död och slutet på den mänskliga civilisationen. Låter uppmuntrande...
http://www.youtube.com/watch?v=Hl7k9wgdtaU

3 kommentarer:

  1. Iggy Pop.
    Är det han som ser som E-type, men låter som en just inlåst Gary Glitter ? Eller tvärtom.

    SvaraRadera
  2. Nej, det måste vara den där Robert Wells du menar. Det här är en av rockens riktigt stora. Med en energi som till och med slår Bruce Springsteen på scen och ett flertal klassiska låtar och skivor på sin repertoar.

    SvaraRadera
  3. Låten fattade jag inte men videon var det skönaste jag sett på länge. Säga vad man vill om Iggy men coolare inställning får man leta efter.

    SvaraRadera