torsdag 9 juli 2009

Fast i Sopranosträsket

Jag har fastnat i Aftonbladets fälla. De lurade mig. Erbjöd mig att börja samla min gamla favoritserie Sopranos för 10 kr om jag köpte deras skräptidning. Nästa nummer kostade 59 kr men nu var jag redan fast. Visst jag hade sett avsnitten förut, men det var ju så längesedan och det finns ju inget bättre än att slappa framför tv till en kär gammal favorit.
Nu har jag köpt flera nummer och det känns som jag inte kan sluta. Jag vill ju ha hela serien! Jag borde lyssnat till min gamla lärare i Nationalekonomi. Han menade på att man inte ska se till hur mycket man redan har investerat, utan istället se till hur man behöver investera i framtiden för att slutföra ett projekt. Som exempel tog han både JAS-gripen och tunneln genom Hallandsåsen. I båda dessa fall tog man i ett tidigt stadie tagit hänsyn till hur mycket projektet kostat, istället för att se till vad slutnotan (och samhållsnyttan) skulle bli. På samma sätt är det med mitt samlande av Sopranos DVD:er. Jag borde fundera över slutnotan på över 1600 kr. Det går ju trots allt att beställa hela serien på Ginza för 1300. Men vad ska jag då göra med de DVD:er jag redan köpt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar