fredag 24 juli 2009

Turista mera

Idag åkte jag Paddanbåten med min lilla familj. Båten var fullsatt och både skepparen och guiden envisades med att dra vitsar under resan. Jag tror det blev bort åt en tio-femton stycken sammanlagt. Det var inte många som skrattade men de flesta var norrmän så de kanske inte förstod det roliga, fast å andra sidan, det gjorde knappt jag heller. Bortsett från vitsarna var det en trevlig resa. Det är häftigt att se Göteborg från vattnet och man känner sig ganska liten bland vågorna och Danmarksfärjorna i Göteborgs hamn. Att turista i sin hemstad borde man göra oftare. Nästa anhalt får bli fiket högst upp i läppstiftet.
Jag har varit på bio också. Såg Män som hatar kvinnor. Den var riktigt bra för att vara en svensk deckare. Jag har sett så många dåliga Wallander- och Beckfilmer vid det här laget att jag börjat tvivla på genren men den här var riktigt välgjord. Allra bäst var Noomi Rapace i rollen som Lisbeth Salander och Peter Andersson i rollen som hennes förmyndare. Den senare spelade sin roll så bra att jag fick gåshud. Rapace själv lär emellertid inte varit nöjd med filmen. Det säger hon i en intervju i magasinet Filter. Hon saknar gnistan mellan henne och Mikael Blomqvist (Michael Nyqvist) och menar att filmen lätt kunnat göras bättre. Men hon kanske bara är sådär klädsamt självkritisk som vi svenskar älskar att vara.
För övrigt kändes det inte så bra att köpa biljetter till filmen efter att ha sett reprisen av Uppdrag granskning i veckan. Stieg Larssons (författaren till Millenium triologin där "Män utan kvinnor" utgör första delen) sambo lär inte få ett öre av intäkterna varken från böckerna eller filmerna. Detta trots att de bott tillsammans i mer än 30 år. Istället har hans brorsa och farsa fått ärva allt. Detta trots att de knappt haft någon kontakt under de senaste decennierna. Vad lär vi oss av detta? Jo, gift er eller skriv ett testamente om ni vill att er käresta ska ärva.

2 kommentarer:

  1. När Göran Kropp förolyckades fick inte hans kära Renate någonting heller. De hade också missat att skriva samboavtal och testamente.
    När det gäller Nyqvist märkte väl han tidigt att Noomi Rapace var en kylig dam och då är det svårt att tända till...........

    SvaraRadera
  2. Ja, så var det nog. Noomi was cold as ice!

    SvaraRadera