onsdag 29 juli 2009

Insnöad på JJ Cale mitt i sommaren

Jag har fullständigt snöat in på JJ Cale på sistone. Det blir så ibland att jag bara lyssnar på en artist under ett par veckor. Ofta sker det i samband med att jag ska se/eller har sett en konsert med just den artisten, men ibland tror jag det beror på vädret eller kanske årstiden. Reggaemusik brukar somliga tycka hör sommaren till. Jag lyssnar inte så mycket på reggae men jag har mina andra favoritartister på sommaren. Ulf Lundell är en sådan. Det beror förmodligen på att jag brukar se åtminstone en konsert med honom varje sommar. Simon & Garfunkel är en annan. Det bero säkert på att de flesta gillar dem (även min fru). Det är med andra ord musik som passar bra om man ska ut och åka lite längre resor med bilen, vilket ju händer ganska ofta just på sommaren. Det är här kommer JJ Cale in i bilden. Hans låtar är som gjorda för att spelas i bilen. Inte för att de är tråkiga på någon sätt (man brukar ju prata nedsättande om hissmusik) utan för att han har ett så skönt sound. Cales musik är laid back. Musiken är en salig blandning av blues, country, jazz och rockabilly. På de flesta inspelningar har han också använt sig av en trummaskin (!) vilket bidrar till hans unika sound. Här två liveklipp med den gamle gubben. I det senare får vi se en lite annorlunda bandpresentation.
http://www.youtube.com/watch?v=HeEyc86EIyQ
http://www.youtube.com/watch?v=uR3dHNavMYc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar