lördag 20 mars 2010

Halva priset på bokrean

Nu är det halva priset på bokrean. Jag passade på att fynda en massa billiga böcker efter jobbet i fredags. Bland annat köpte jag David Batras "Den som inte tar bort luddet ska dö". En bok full av lappar från trappuppgångar, hissar, toaletter, tvättstugor, soprum, kök och andra offentliga utrymmen. De allra flesta lapparna har folk skickat till Batra då han i olika sammanhang berättat att han samlar på dem, men några har han hittat själv. Somliga är säkerligen fabricerade men det stora flertalet är sannolikt autentiska. Jag måste säga att jag gillar boken skarpt. Ett påstående på några rader kan säga så mycket. För att exemplifiera; en somalisk familj hade flyttat in i ett hyreshus utanför Örebro. I tvättstugan sitter det plötsligt en lapp med texten: "Här städar vi efter oss. Svarta som vita" Det påminner mig om när jag och brorsan skulle lämna vår gemensamma lägenhet i Lund. Ett antal personer kom för att titta på den. Bland annat ett ungt skånskt par där tjejen tagit med sig sin mamma. De tittade runt en stund och verkade relativt nöjda, men så kom mamman fram till mig och frågade på grov skånska: Bor det inte väldigt mycket mohammedaner här? Den trevliga iranska familjen på samma våning ska nog vara glada att paret i slutändan inte tog över kontraktet.
Ett kapitel i David Batras bok behandlar störande ljud. Grannar som spelar hög musik, går på toaletten mitt i natten, har högljudda fester eller kanske renoverar och bygger om. Här återfinner vi den korta men kärnfulla lappen med texten: "Den som spikar på julafton har allvarliga problem." Så sant. Vår bostadsrättsförening har infört renoveringsrestriktioner. Nuförtiden får man enbart renovera på vardagar mellan 9 -16! Det är åtminstone i mina ögon att gå lite för långt. Fast det är klart, annars finns det risk att man blir galen, fråga bara Tom Waits.
http://www.youtube.com/watch?v=nMqxNPsfN50

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar