tisdag 2 mars 2010

Bob Dylans Theme time Radio Hour

För ett tag sedan köpte jag en dubbel cd med låtar från Bob Dylans radioprogram Theme Time Radio Hour. Det finns ett par stycken att välja på nu. Skivan innehåller mer eller mindre bortglömda låtar från det gångna seklet. Det stora flertalet är från perioden 1930-60. Det är blues, jazz, skiffle, rockabilly, rhythm and blues, swing med mera. Knappast den typ av musik jag lyssnar till vanligtvis och jag kan villigt erkänna att det inte kändes som något för mig till en början. Men nu har jag lyssnat igenom den ett par ggr i bilen och i köket och jag gillar det stora flertalet av låtarna. Faktum är att somliga är riktigt bra. Lyssna till exempel på första låten här:
http://www.youtube.com/watch?v=d2BBwsYlwhQ
Matzoh Balls med Slim Gaillard and his falt foot floggie boys
Hur troligt är det att någon född efter 1940 skulle plocka fram en stenkaka, veva igång grammofonen och sätta på detta? Nej, Dylan har verkligen gjort en insats i att få folk att återupptäcka den här musiken. Fast i Sverige har vi ju Stefan Wermelin och han går ju inte av för hackor han heller.
http://www.sr.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=2216

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar