måndag 22 juni 2009

Angus underhöll hela Ullevi

AC/DC konserten var helt okej, men jag är inte van att se ett band där alla låtar till synes verkar vara stöpta ur samma mall. Bortsett från Ramones vet jag ingen grupp som gjort så många låtar som är så snarlika varandra. Men bandet levererar det fansen vill se; en grym rock n´roll show!
På scen domineras bandet fullständigt av gitarristen Angus Young. Faktum är jag är riktigt imponerad av hans energi (och då såg jag ändå Springsteen för två veckor sedan). Han är fullständigt galen och spelar gitarr springandes, liggandes på rygg, ovanför huvudet, på knäna och så vidare. Det är riktigt underhållande, även om han har gjort det här 10000 gånger förut. Dessutom är han bevisligen en riktigt duktig gitarrist. Problemet är väl bara att, bortsett från sångaren Brian Johnson, är resten av bandet rena statisterna. De bara står där och gör inte mycket väsen av sig. Angus brorsa Malcolm Young ser minst sagt trött ut. Jag har läst en hel del recensioner efter konserten och de får en fyra i betyg i stort sett samtliga tidningar. Många är dock kritiska till att bandet spelar samma låtar kväll efter kväll. De menar att det inte finns något utlopp för improvisation. Det är kanske sant, men då jag inte sett dem förut kan jag inte ha några större synpunkter på saken. Bäst igår kväll var i alla fall inledande Rock n´roll train, Thunderstruck, Hells Bells, TNT och Highway to Hell, men det är ju mina favoriter i vanliga fall, så det kanske inte är så konstigt att jag tycker det.

Angus Young i början av konserten. Han har inte hunnit ta av sig skoluniformen ännu.

Brian Johnson tar i från knäna. Ibland kraxar han lite väl mycket men vad gör väl det?

Angus showar ute i publikhavet. Nu endast iförd shorts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar