onsdag 3 juni 2009

Neil Young boxen kom till slut

Första gången jag hörde talas om att Neil Young skulle ge ut en stor box med en massa outgivet material var någon gång i mitten på 1990-talet. Det pratades om jättelik samling låtar som ingen hört förut och som skulle vara fullt i klass med det som levererats på de officiella skivorna, men åren gick och det kom aldrig någon box. Däremot fortsatte Neil Young att turnera och ge ut nya skivor i ett tempo som få artister kan mäta sig med. För något år sedan började han plötsligt ge ut flera liveskivor med spelningar från början av hans karriär. Neil hade börjat gräva i sina arkiv och idag kom den; Neil Young Archives Volume 1 - 1963-1972. En monstruös samling på 10 Blue-ray eller DVD skivor, en jättelik bok och 129 låtar (varav en stor del aldrig tidigare utgivna). Givetvis känner jag ett habegär utöver det vanliga, men priset (2000 kr) avskräcker. Den ges ut i en billigare version också med vanliga cd-skivor och utan rörliga bilder/videos. I de dyrare versionerna får man en kod som gör att man kan ladda ner alla låtar till sin dator i mp3 format. Johan Lindqvist var tidigt ute och gav den full pott i dagens GP. Det är den säkerligen värd. I mitt tycke har aldrig Neil Young varit så bra som han var under den här perioden och hans fyra första skivor är riktiga klassiker.
Ja, nu ska jag inte tråka ut er mer. Däremot kan jag konstatera att cdon rear ut Ulf Lundells samling som han gav ut för knappt två år sedan. Den kostade också 2000 kronor när den var ny. Nu kostar den 499 kr...
http://cdon.se/musik/lundell_ulf/under_vulkanen_1972-2007_(14cd%2b2dvd)-805547

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig gråtit mig till sömns av Neil Youngs toner i moll. Däremot har jag beundrat honom för att han alltid lyckats få fram sitt speciella sound. Man hör att det är Neil Young på flera mils håll. Sedan måste man ju förvånas över att hans musik håller år 2009. På scen och på skiva.

    SvaraRadera
  2. Du har inte riktigt förstått honom. Jag får nog hålla en webbkurs.

    SvaraRadera