lördag 6 juni 2009

På plats i Estocolmo

Har du nånsin varit i Bullshitcity? Frågar sig Ulf Lundell i låten Stockholm City. Ja, det har jag, men jag slås ändå alltid av de stora kulturskillnaderna. Bara man ska gå av tåget börjar folk knö för att kunna gå av så tidigt som möjligt. Hur många mikrodelar av en sekund tjänar de på detta? Sedan fortsätter det. Cliffrocker hämtade mig med bilen och de tog en halvminut, så blockerar en kille vår färdväg helt i onödan bara för att han ska fram. Det enda resultatet var att ingen kunde åka någonstans. Han blockerar både sig själv och oss. Till råga på allt hade han väjningsplikt. Ja, i Stockholm är sig likt. Dessutom är det svinkallt. Bara 12-13 grader. Inte alls som varma goa Göteborg! Tur att Cliffrocker och hans shinona tar så bra han om mig och med en vinst med Danmark blir säkert humöret ännu bättre.
På tåget lyssnade jag bland annat på Patti Smiths "Twelve". En coverskiva där hon tolkar alltifrån Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" till Bob Dylans "Changing of the Guards". Den har inte fått särskilt bra kritik, men jag gillar den. Det är bra låtar och jag tycker hon gör många av dem på ett nytt och spännande sätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Twelve_(Patti_Smith_album)
http://www.youtube.com/watch?v=EAGmuxPAD_4

1 kommentar:

  1. Tempot i Stockholm är högre och mer intensivt. Tunnelbanan gör att spårvagnslunken i Göteborg ter sig långsam. Att tränga sig före i köer får stockholmarna med i modersmjölken. Ibland blir det tvärstopp som du beskrev, men det beror mer på att även de inflyttade försöker tränga sig före till varje pris. Ikväll lär Valhallavägen och Sturegatan vara helt blockerade när alla fans drar till Stadion för att träffa Bruce & Co. Bästa spelningen står för dörren. Grattis.

    SvaraRadera