onsdag 17 juni 2009

Ingen festivalsommar hittills

Den gångna helgen hade festivalarrangören Luger samlat ihop ett imponerande startfält till festivalen "Where the action is" i Stockholm. Det var Neil Young, Pretenders, Fever Ray, Nick Cave, Pixies, Magic Numbers med flera. Jag tror inte jag har sett ett så bra festivalprogram på flera år. Men vad hjälpte det? Under hela helgen bjöd Stockholm på sitt absolut sämsta sommarväder. Det var omkring 10-12 grader och ösregn. Jag hade några vänner som var på plats. En av dem roade sig med att skicka mig ett flertal mms med bilder under kvällen. Det såg ut att vara blött, kallt, lerigt och ont om folk. Ingen vill gå på festival när det regnar så är det bara. Det behövs inte mycket regn för att det ska bli geggamojja av alltsammans. Frågan är om det svenska klimatet lämpar sig för festivaler under juni månad. Jag är tveksam. När jag brukade besöka Hultsfredsfestivalen så ägde den rum i juni (nu har de flyttat den till mitten av juli). Jag tror sällan att jag frusit så mycket som under dessa nätter. Problemet med juni är nämligen inte bara att det kan regna och vara kallt på dagarna. Det är också riktigt kallt på nätterna! Och detta gäller oavsett om det är bra väder dagtid.
Roskilde ser förresten också ut att få problem i år. De har bara sålt 40 000 av totalt 75 000 biljetter. Det beror på den danska kronan. Den är numera så övervärderad att man får betala 1,50 svenska kronor för en dansk. Det lär inte resa dit särskilt många svenskar under sådana omständigheter.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3035689.svd

3 kommentarer:

  1. Riktig konstig helg att ha festival faktiskt. Nej, mitten juli eller augusti tror jag mer på. Kan regna då med men lika kallt brukar det inte vara.

    SvaraRadera
  2. Hultsfred och Roskilde lockar inte dagens ungdomar (17-27 år). Generationen 30+ vill sitta, äta och dricka när de lyssnar. Ingen vill sova dåligt i ett fuktigt tält, besöka bajamajor, knuffas med påverkade värstingar och dessutom betala hutlöst för artister som hade bäst datum före år 2000.
    När det gäller stockholmarna är de kräsna. Bruce ja. Neil Young nej.

    SvaraRadera
  3. Nej, men de här stadsfestivalerna är ju delvis ett resultat av den förändrade efterfrågan. Tanken är ju att man ska slippa ligga i ett tält och frysa, men det hjälpte ju inte i det här fallet. Stockholm har nog lite för mycket andra nöjen att erbjuda. En regnig festival står då inte högt i kurs. Läste i dagens GP att de bara sålde 9000 biljetter vilket var drygt hälften av vad de hade räknat med.

    SvaraRadera