söndag 14 juni 2009

Skivförsäljningen ökar

Är detta ett resultat av Ipred-lagen? Jag tror faktiskt det. Igår besökte jag vår lokala videobutik och kunde konstatera att även där förekom det en kommers jag inte sett på evigheter. Det var fullt med folk och de handlade inte enbart godis. I artikeln skriver DN att det kan hänga samman med stora skivsläpp från U2 och Bruce Springsteen. Det tror jag inte alls på. Det är stora artister varje år som släpper skivor, men det här är första gången på flera många år som skivförsäljningen visar postiva siffror.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/skivforsaljningen-okar-igen-1.889895
Igår satt jag och kollade lite på SVT:s temakväll om elgitarrer. Den var ärligt talat inget vidare. Mest en massa gammal skåpmat. Kvällen kröntes av dokumentär om "Luftgitarr i Finland". Dokumentären "History of rock 'n' roll: Guitar heroes" var i alla fall lite intressant. Den berättade bland annat om hur det gick till när elgitarren uppfanns. Gittaristen Les Paul byggde en egen solid gitarr som han började använda på scen. Ingen förstod att han spelade på en elgitarr, men efter en tid blev han kontaktad av gitarrtillverkaren Gibson. De ville serietillverka hans gitarr och så blev det. Det intressanta i sammahanget var att Fender ungefär samtidigt kom på samma sak. När sedan väl elgitarren kom ut på marknaden gjorde den succé. Inte minst tack vare Chuck Berry som influerade alla med sitt sätt att spela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar